#PANEL Jakie historie poruszają dziś Hiszpanię? Ukraińscy filmowcy w Polsce: gościnnie, czy na stałe?
Silne postacie, które stawiają czoła przeciwnościom losu – to po nie najczęściej sięgają filmowcy z Hiszpanii, Ukrainy i Białorusi.
Wedle Romana Brovko są one okazją do podnoszenia na duchu narodu ukraińskiego. Reżyser sugerował także, że powinniśmy szukać wspólnych punktów w historii, które pozwoliłyby zacieśnić więzi między Polakami a Ukraińcami. Nasz gość specjalny, Miquel Romans, twórca Popiołów na niebie, stwierdził, że na pierwszy plan w jego filmie oraz w całej hiszpańskiej kinematografii wysuwają się wątki feministyczne. To tylko potwierdziło naszą początkową tezę, że widzowie wspomnianych państw najlepiej odnajdują się, oglądając bohaterów, którzy inspirują. Podobna rzecz ma miejsce w Połowie mnie czy Free skate. Pierwszy wspomniany film bardzo poruszył naszych festiwalowiczów, ale jednocześnie jak przyznają, stał się dla nich źródłem inspiracji.
Poza analizą czołowych motywów filmowych, rzuciliśmy również okiem na działanie hiszpańskiego oraz katalońskiego rynku filmowego. Miquel Romans przekazał nam, że filmowcy mogą liczyć często na wsparcie finansowe od Katalonii, jeśli ich filmy zawierają odpowiednią ilość kwestii w języku katalońskim.
Na koniec uczestnicy wymienili wyzwania, z którymi mierzą się w trakcie kręcenia filmów. Twórcy Połowy mnie wspomnięli, że jako małżeństwo miewali problem z oddzieleniem życia prywatnego oraz pracy. Chociaż, przyznali, że nie był on tak duży, to musieli z czasem wypracować zdrowe sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami. Jedna z ukraińskich uczestniczek NNW International Film Market podzieliła się z nami także wzruszającą refleksją odnośnie rodzimego rynku filmowego: ,,To dobrze, że nasi ludzie mają okazję rozwijać się za granicą, ale jest nam przykro, że tak utalentowani ludzie muszą opuścić Ukrainę”.
#PANEL Za co dostanę tantiemy, a za co nie?
Twórcy filmów, które udostępniane są na platformach streamingowych nie zostają za to finansowo wynagrodzeni. O prawie regulującym podział tantiem dla filmowców i przygotowywanych zmianach w tej kwestii opowiadał gość specjalny panelu: Cezary Piekarczyk.
Cezary Piekarczyk, kierownik Repartycji i Obsługi Autorów w Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych SFP, podkreślał, jak trudnym przedsięwzięciem będzie zmuszenie amerykańskich korporacji, takich jak chociażby Netflix, do wypłacania polskim twórcom tantiem, których od dłuższego czasu się domagają. Serwisy VOD, w przeciwieństwie do kin bądź telewizji, nie mają aktualnie prawnego obowiązku wypłacania części przychodu z filmu. Jest to szczególnie niesprawiedliwe ze względu na to, że zamieszczane na streamingu filmy trafiają do milionów widzów na całym świecie i gra toczy się o niebagatelne kwoty.
Przygotowywany jest już projekt ustawy zapewniającej filmowcom tantiemy za obecność ich dzieł na VOD. Określenie właściwej kwoty, która należy się twórcom, nie będzie jednak łatwe. Na większości platform streamingowych dostęp do filmu otrzymuje się w ramach zakupu czasowego pakietu, nie zaś płatności za pojedynczy seans. Przy takim modelu biznesowym wręcz niemożliwe jest określenie ilości widzów danego filmu, podczas gdy mogą oni wyświetlać go w całości lub przez zaledwie 3 minuty, jak zaznaczał Piekarczyk.
Na panelu, oprócz producentów i dystrybutorów, były również obecne przedstawicielki animatorów, którzy zazwyczaj otrzymują tantiemy nieproporcjonalnie niskie do ilości pracy włożonej w projekt. Ich uwagi pociągnęły za sobą także dyskusję nad znaczeniem lobbingu w branży filmowej – wyższe wynagrodzenie w branży filmowej otrzymują najczęściej te dobrze uzwiązkowione grupy.
#PANEL O współpracy reżysera i producenta z zespołem kaskaderów, w warunkach Hollywood
Na naszym Markecie Filmowym gościł wczoraj Jacek Jagódka, hollywoodzki kaskader i aktor. Ma on na swoim koncie wiele filmów, w tym takie produkcje jak m.in. Gra o tron, Wonder Woman czy Indiana Jones i artefakt przeznaczenia.
Jagódka opowiedział nam o pracy w Hollywood. Rola kaskaderów nie zawsze jest w pełni doceniana przez widzów, jednak filmowi twórcy doskonale zdają sobie sprawę, że są oni niezbędni na planie wielkich produkcji. To dzięki kaskaderom nie ryzykuje się zawieszenia produkcji z powodu potencjalnych kontuzji pierwszoplanowych aktorów oraz możliwe jest pokazanie na ekranie takich widowiskowych scen, których ci drudzy nie byliby w stanie odegrać.
Można powiedzieć, że karierę naszego gościa zapoczątkował przypadek – pewnego dnia do klubu koszykarskiego, którego był zawodnikiem, zadzwonili producenci poszukujący wysokich, białych mężczyzn do filmu Dziewiąty legion. Włożył on jednakże mnóstwo pracy w zbudowanie formy fizycznej, która umożliwiła mu otrzymanie ról u boku Alexandra Skarsgårda, Margot Robbie czy Benedicta Cumberbatcha. Jacek Jagódka zwrócił także uwagę na odpowiedzialność, jaka wiąże się z rolą kaskadera na planie filmu. W scenach, w których ma on symulować zadawanie fizycznej przemocy bohaterowi, nie może wyrządzić aktorowi krzywdy, gdyż byłby to najprawdopodobniej koniec jego kaskaderskiej kariery.
NNW INTERNATIONAL FILM MARKET 2023 WSPÓŁFINANSOWANY JEST PRZEZ POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ