Wystawy

OBLĘŻENIE WARSZAWY 1939. FOTOGRAFIE JULIENA BRYANA
Julien Bryan był jedynym korespondentem zagranicznym, który 7 września 1939 roku dotarł do walczącej Warszawy. Prezydent Starzyński przydzielił mu samochód, tłumacza i ochronę, aby mógł dokumentować losy broniącej się stolicy. Bryan fotografował zagładę miasta, bestialskie bombardowania, tragedię ludności. Zdjęcia, które wówczas zrobił stały się ikonami polskiego września. Zobaczył je cały świat. 21 września Bryan wyjechał z płonącej Warszawy, a nakręcone materiały filmowe posłużyły do powstania filmu „Oblężenie” („Siege”), pokazującego bohaterską postawę warszawiaków. Film był wyświetlany w amerykańskich kinach wiosną 1940 roku i został nominowany do Amerykańskiej Akademii Filmowej do Oscara w kategorii najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego.

Wystawa przygotowana przy współpracy IPN i Muzeum II Wojny Światowej

Na Festiwal NNW przyjechał syn Juliena – Samuel, a także dwoje bohaterów zdjęć jego ojca – Kazimiera Mika i Zygmunt Aksienow.

„Przyjechałem do Polski z ojcem w 1974 roku. Tata zabrał mnie na spacer po wspaniale odbudowanym Starym Mieście w Warszawie i opowiadał mi dokładnie, gdzie był i co się działo. Zasypywałem go pytaniami: I wtedy gdzie poszedłeś? Co się działo? Dostałem prawdziwą lekcję historii z jego pobytu w Polsce. Dziś i tak uważam, że za mało go wypytywałem.”
Samuel Bryan

Zygmunt Aksienow został sfotografowany jako chłopiec, kiedy siedział na gruzach domu i trzymał klatkę ze swoim kanarkiem.

Z kolei zdjęcie Kazimiery Miki stało się symbolem obrony Warszawy i tragedii mieszkańców miasta. Pokazuje małą Kazimierę płaczącą nad zwłokami swojej 14-letniej siostry Andzi, która podczas bombardowania wybiegła z kamienicy i skryła się pod drzewem. Odłamek bomby zranił ją, a pilot bombowca widząc, że dziewczynka żyje, wystrzelił do niej serię z karabinu, trafiając w szyję.

„Kiedy wróciłem do polski chciałem zainteresować kogoś postacią Juliena Bryana, ponieważ nikt nic o nim nie wie dział. Ktoś powiedział mi, że jest taki festiwal, gdzie zajmują się historią najnowszą. Pojechałem do Gdyni, poznałem Arka Gołębiewskiego, Jana Rumana, ludzi z IPN-u. Dzięki ich pomocy udało się nie tylko zorganizować wystawę, ale i odszukać niektórych bohaterów zdjęć Bryana. Wystawa jeździ po całe j Polsce, jest pokazywana z moim filmem „Ostatni korespondent – oblężenie Warszawy 1939”. Historia zatoczyła koło – wystawa jest prezentowana na Festiwalu NNW, Sam Bryan (syn Juliena) jest jurorem, a ja prezentuję swój film.”
Eugeniusz Starky

ALEJA WOLNOŚCI
Zdjęcia dokumentujące nowy projekt Arkadiusza Gołębiewskiego – zbieranie gipsowych odcisków dłoni ostatnich żyjących bohaterów. Nawiązując do tradycji XIX-wiecznej, kiedy robiono odlewy rąk sławnych ludzi i do hollywoodzkich odcisków dłoni wielkich artystów, dyrektor Festiwalu NNW chce stworzyć całą bibliotekę świadków historii. Odlewy przygotowuje artysta rzeźbiarz, twórca kilku statuetek nagród i Przyjaciel Festiwalu NNW – Marek Zalewski.
Wystawa przygotowana przez Stowarzyszenie Scena Kultury/Festiwal NNW

„Ścigamy się z czasem, naszych bohaterów jest coraz mniej, a ta Aleja Wolności z ich rąk, na których wypisana jest historia życia, to pomnik i swoiste upamiętnienie tych, którym zawdzięczamy wolność.”
Arkadiusz Gołębiewski

35 LAT SOLIDARNOŚCI WALCZĄCEJ W TRÓJMIEŚCIE
Kornel Morawiecki powołał „Solidarność Walczącą” w 1982 roku, po wprowadzeniu stanu wojennego. Przyjęto zasadę walki o całkowite odsunięcie od władzy komunistów. Organizowano manifestacje, wydawano czasopisma i nadawano poza cenzurą audycje radiowe. Solidarność Walcząca podkreślała potrzebę solidaryzmu społecznego i samorządności oraz odwoływała się do wartości wynikających z nauczania Kościoła katolickiego.
Fundacja Pomorska Inicjatywa Historyczna

KOBIETY SOLIDARNOŚCI
Partnerem wydarzenia jest PKO BANK POLSKI.
Wystawa pokazująca kobiety Solidarności, które były w jakiś sposób związane z Gdynią. Ekspozycji towarzyszy promocja książki Małgorzaty Zwiercan „Ludzie Sierpnia’ 80 w Gdyni – Kobiety Solidarności”.
Fundacja Pomorska Inicjatywa Historyczna

PIAŚNICKI LAS
Fabularyzowany komiks historyczny autorstwa Tomasza Meringa „Las Piaśnicki” przeniesiony na duży, wystawowy format. Czarno-białe, oszczędne w formie rysunki pozwalają skupić się na najważniejszych kwestiach związanych z tematem mordów w Piaśnickim Lesie dokonywanych przez Niemców podczas II wojny światowej. Scenariusz komiksu opiera się na publikacjach, dokumentach historycznych i relacjach naocznych świadków wydarzeń.
Muzeum Piaśnickie w Wejherowie

BRYGADA ŚWIĘTOKRZYSKA I WYZWOLENIE HOLISZOWA
Ekspozycja z okazji 70. Rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Holiszów w Czechach przez Brygadę Świętokrzyską Narodowych Sił Zbrojnych.
Stowarzyszenie Klub Historyczny „Prawda i Pamięć”

ANNA WALENTYNOWICZ. LEGENDA SOLIDARNOŚCI 1929–2010
Wystawa została przygotowana w trzydziestą drugą rocznicę powstania NSZZ „Solidarność”. Ekspozycja w układzie chronologicznym przedstawia życie i działalność Anny Walentynowicz.
IPN/Gdańsk, Arkadiusz Kazański

MOBILNE UPAMIĘTNIENIE Z ŁUPKOWA
W 2017 roku podczas remontu w Zakładzie Karnym w Łupkowie na ścianie odkryto napis „Solidarność”, który zrobił podczas internowania Stanisław Simoni, przewodniczący Komisji Zakładowej Solidarności z Cieszyna. Rzeszowski oddział IPN postanowił uratować napis. Odkuto go i umieszczono wraz z fragmentem ściany w gablocie, którą można przewozić i pokazywać w wielu miejscach. Prawdopodobnie jest to jedyna tego typu pamiątka z ośrodków internowania zachowana w tej formie.

IPN Rzeszów