NNW International Film Market – dzień 1

Dzisiaj w Muzeum Miasta Gdyni oficjalnie otworzyliśmy nasz Market Filmowy.

Gości, przy wspólnej kawie, powitali Arkadiusz Gołębiewski, dyrektor Festiwalu NNW, oraz Sławomir Ciok, którzy wygłosili kilka słów wstępu i zaprosili wszystkich do uczestnictwa w nadchodzących panelach. Gołębiewski podkreślił, że priorytetem Marketu jest budowanie sieci relacji międzynarodowych, i dzięki temu umożliwienie twórcom z Europy Wschodniej dotarcie do widowni spoza swoich krajów. Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa pozwoli współpracować reżyserom, producentom i dystrybutorom z całego świata i z każdego segmentu branży, a owocami będą kolejne, interesujące dzieła.

#Panel Przenoszenie na ekran historii narodowej małego kraju: „Syberia w Kościach”

Przedstawienie historii narodu, a tym bardziej traumy narodowej, stanowi nie lada wyzwanie. Podjął się go, obecny podczas dyskusji, nasz gość specjalny – Virgiliu Margineanu – producent Syberii w kościach.

Mołdawski twórca postawił sobie za cel odpowiednią promocję filmu, która miała wzbudzić zainteresowanie młodszych odbiorców. Przymusowe zesłanie stanowi główny wątek jego produkcji, więc tym bardziej interesowało to innych uczestników debaty, bo ich ojczyzny dzielą podobne historie.

Trauma narodowa przechodzi z pokolenia na pokolenie, i to nawet w nieuświadomiony sposób. Producent Margineanu wskazał również na kolejny problem. Mowa o współpracy z osobami ze starszej generacji, które to zostały bezpośrednio dotknięte przez traumę. Trauma narodowa może stanowić dla osób starszych temat tabu. Dlatego, zdaniem Virgiliu Margineanu, filmowcy powinni wcześniej rzygotować się odpowiednio do tego typu rozmowy.

#Panel Jak zafascynować widownię filmową biografią i jak podbić nią świat

Widzowie w biografiach innych osób poszukują przede wszystkim odzwierciedlenia swoich własnych przeżyć i emocji, dlatego rolą reżysera jest nadanie jednostkowej historii odrobiny uniwersalnego wymiaru – mówił Massimo Benvegnu.

Gościem specjalnym panelu był Massimo Benvegnu, dyrektor bolońskiego Biografilm Festival i juror Międzynarodowego Konkursu Filmów Dokumentalnych na tegorocznym, 15. Festiwalu NNW. Rozmawiał z reżyserami, producentami i dystrybutorami na temat dokumentów biograficznych. Benvegnu zwrócił uwagę, że potrzebowaliśmy czasu, by zrozumieć, że dokumenty to nie tylko telewizyjne produkcje z pogranicza dziennikarstwa, ale także pełnoprawne dzieła filmowe.

Reżyserzy i reżyserki opowiedzieli o swoich filmach, które prezentują na tegorocznym Festiwalu NNW, i strategiach ich tworzenia. Konrad Sosnowski, zajmujący się dystrybucją filmową, dodał do dyskusji swoją perspektywę komercyjną. Mówił o wpływie platform streamingowych na zmiany gustów widowni – uwagę dzisiejszego widza przyciągają dokumenty
atrakcyjne wizualnie, opowiadające swoje historie w dynamicznej formie.

#Panel Zachęty PISF – czym są w ramach systemu finansowania produkcji filmowej w Polsce,
komu przysługują?

Jak wiemy, znalezienie środków na produkcję filmu to jedno z największych wyzwań producentów. Odpowiedzią na to są dotacje, które stanowią ogromne wsparcie, ale muszą mieścić się w granicach prawa obowiązującego w Unii Europejskiej.

Poza dotacjami, z których można korzystać po uchwaleniu ustawy o kinematografii z 2005 roku, w Polsce pojawiły się także tzw. zachęty dla produkcji audiowizualnej, które zostały wprowadzone odrębną ustawą w roku 2019.

Droga od złożenia wniosku do dotacji nie musi być skomplikowana i długa… Z pomocą w przejściu przez meandry polskiego systemu finansowania filmów przyszła Paulina Malinowska-Czech z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowe.

Nasza gościni – posiadająca już 18-letnie doświadczenie w branży filmowej – wytłumaczyła uczestnikom działanie polskiego systemu dotacji. Dzieła wizualne realizowane w Polsce od 2019 roku mogą liczyć na wsparcie od PISF w wysokości 30% polskich kosztów kwalifikowanych.

Jak podaje Paulina Malinowska-Czech: kwota ta może wynosić nawet 15 milionów złotych. To opcja, z której mogą skorzystać również zagraniczni twórcy, po spełnieniu odpowiednich wymagań. Do tej pory wiadomo nam, że z tych środków skorzystali m.in. Chłopi – nasz polski kandydata do Oscara. Dowiedzieliśmy się także, jak wygląda proces poszukiwania środków na produkcję w USA oraz Japonii.

NNW INTERNATIONAL FILM MARKET 2023 WSPÓŁFINANSOWANY JEST PRZEZ POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ