W Japonii rozumieją znaczenie kina historycznego. Relacja z wizyty w Kioto

Rozwija się współpraca Festiwalu Filmowego NNW z Kyoto Historica International Film Festiwal. Dyrektor japońskiego festiwalu Ken Takahashi został zaproszony w 2023 roku do grona autorów gdyńskiego festiwalu NNW w Konkursie Międzynarodowych Filmów Fabularnych. Wyjechał zachwycony atmosferą panującą na NNW, organizacją wydarzenia i jego rozmachem, naszymi warsztatami scenariuszowymi ale także zachwycony polskimi filmami, który bardzo chce pokazać w Japonii.

Okazją do rewizyty była 15 edycja festiwalu Historia w Kioto, który odbył się pod koniec stycznia 2024 roku. Na zaproszenie Kena Takahaski do Kioto poleciał Arkadiusz Gołębiewski, by opowiedzieć nie tylko o Festiwalu NNW i o naszej Akademii Filmowej, ale także o polskim podejściu do historii kinie. “Na 15 edycji Kyoto Historica International Film Festiwal, wiele w tym roku akcentów polskich. Jednym z nich to pokaz filmu “Filip” w reż. Michała Kwiecińskiego. Warto przypomnieć, że ten obraz, brał udział w 15 edycji MFF NNW w Gdyni, gdzie jurorem był m.in Ken Takahashi, dyrektor festiwalu w Kioto. Pokaz na Historii to japońska premiera “Filipa”, filmu z doskonałymi zdjęciami Michała Sobocińskiego. Dzisiejszy pokaz mógł się odbyć dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio. Warto zaznaczyć, że to dopiero początek szerokiej dystrybucji filmu w Japonii” – mówi dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski.

Wydarzenia festiwalu w Kioto, szczególnie te weekendowe, zgromadziły szereg zacnych postaci. Stroną polską reprezentowała Pani Urszula Osmycka – dyrektor Instytutu Polskiego w Tokio a wśród japońskich gości można było zobaczyć i usłyszeć m.in burmistrza miasta Kyoto, wiceministra kultury, osobowości że świata japońskiej animacji oraz ekipę Festiwalu NNW. W festiwalu Historia wzięli udział również goście z weneckiego festiwalu filmowego i wielu innych renomowanych wydarzeń świata filmu.

Japoński producent i reżyser Ken Takahashina 15. Festiwalu Filmowym NNW mówił: “Tradycyjne filmy historyczne nigdy nie będą tak atrakcyjne dla młodszych jak te nowsze, bardziej ekscytujące. Dlatego musimy dobierać odpowiednie tematy, żeby były bardziej zachęcające. Przykładowo, możemy łączyć kino historyczne z innymi gatunkami, komediami, filmami akcji lub horrorami” . Takahashi  jest nie dyrektorem programowym Kyoto HISTORICA International Film Festival ale także jednym z najbardziej znanych japońskich twórców gatunku Jidaigeki.

Kyoto Filmmakers Lab

Ważnym dopełnieniem pokazów filmów na Historia  są warsztaty filmowe. “Z moich obserwacji mogę śmiało powiedzieć, że to najbardziej inspirujący moduł tego festiwalu. Blisko 30 uczestników z 15 krajów. Głównym celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń. twórców (nie tylko filmowców) na każdym poziomie, z całego świata. Program podzielony został na dwie części – w ramach teoretycznej Master Class młodzi twórcy uczestniczą w panelach dyskusyjnych z doświadczonymi reżyserami, animatorami i operatorami filmowymi pracującymi od dekad w japońskiej branży filmowej a część druga to praca w studio filmowym” – relacjonuje dyrektor NNW Arkadiusz Gołębiewski.

W ciągu trzech dni, uczestnicy warsztatów otrzymują szereg zadań, jak stworzenie storyboardu fikcyjnej sceny, prezentacja własnej twórczości czy ułożenie choreografii sceny walki na miecze samurajskie. Zadania te są omawiane z tutorami na forum całej grupy. W części praktycznej uczestnicy w warunkach studyjnych tworzą krótkometrażowy film osadzony w realiach japońskich dramatów historycznych. Potem ekipa przenosi się do studia, które  nasza delegacja też mogła zwiedzać,  i tam przy wsparciu aktorów, doświadczonych pracowników filmowych (światło, kostiumy, rekwizyty, scenografia)  tworzą ostatecznie dwa krótkie filmy oddających klimat klasycznych filmów Jidaigeki, charakterystycznych dla dawnej stolicy Japonii.

Pod koniec wizyty w Kioto oba  Międzynarodowy Festiwal Filmowy NNW i Kyoto Historica International Film Festiwal podpisały pismo o chęci wzajemnej współpracy na zasadzie wymiany doświadczeń w warsztatach filmowych oraz tworzeniu filmów historycznych.

PODSUMOWANIE WIZYTY FESTIWALU NNW W KIOTO

– Projekcja filmu fabularnego „Filip” (jako inauguracja wymiany programowej) wraz ze spotkaniem z widownią oraz prezentacją na temat szerszego kontekstu kina historycznego i MFF NNW w Polsce.
– Poprowadzenie producencko-festiwalowego Master Session dla 40 uczestników Kyoto Filmmakers Lab wyselekcjonowanych z 20 krajów (jako kontynuacja wymiany ekspertów między festiwalami).
– Udział reprezentanta Polski w warsztatach filmowych Hands on Jidaigeki – jako przedłużeniu Kyoto Filmmakers Lab (jako inauguracja wymiany uczestników festiwalowych programów edukacyjnych).
– Spotkania indywidualne z licznymi uczestnikami obu programów.
– Udział delegacji w ceremonii Kyoto Historica IFF wraz z reprezentacją Instytutu Polskiego w Tokio – dyrektor Urszulą Osmycką i Anną Koyamą (jako współpraca z dyplomacją i rekonesans do realizacji dalszych pomysłów w przyszłości).
– Udział delegacji w przyjęciu z okazji 15-lecia Kyoto Historica IFF wydanym przez Instituto Italiano di Cultura Osaka, wraz z wystąpieniem przed uczestnikami wydarzenia.
– Udział w zamknięciu festiwalu i Master Sessions.
– Spotkania z reprezentantami miejscowych władz wspomagających Kyoto Historica IFF i Kyoto Filmmakers Lab: Akimasą Yamashitą – wicegubernatorem prefektury Kyoto, Hinatą Nobukazu – zastępcą dyrektora Generalnego sekretariatu ministra kultury, Kambayashim Hikedukim – dyrektorem generalnym departamentu gospodarki, pracy i turystyki prefektury Kyoto.
– Spotkania z naukowcami: profesorem Kikuro Miyashitą – historykiem sztuki z Uniwersytetu Kobe, profesor Akinori Nakamurą z Uniwersytetu Ritsumeikan, profesor Akiko Kasuyą z Uniwersytetu Sztuki w Kyoto.
– Spotkania z dyrektorem generalnym TOEI Studio Kyoto – Yuji Kojimą, oraz Shinji Shimizu – legendarnym japońskim animatorem.

Nawiązane kontakty przełożą się na program najbliższego festiwalu, i imprez towarzyszących oraz na obecność nowych zagranicznych uczestników z różnych krajów.