Trzeba ostrzegać! Trzeba krzyczeć! Oficjalny plakat XIV Festiwalu NNW

Plakat XIV Międzynarodowego Festiwalu Filmowego NNW zaprojektował Wojciech Korkuć. Grafika wpisuje się w obecny niespokojny i dramatyczny czas na świecie. Co ciekawe, artysta zaprojektował ją już rok temu, jednak wtedy wydawało się, że jeszcze jest na nią za wcześnie, że jest zbyt niepokojąca.

“Tak naprawdę tegoroczny projekt plakatu NNW powstał w… ubiegłym roku, ale wtedy był zbyt przerażający. Ale ja wiedziałem, że idą ciężkie i niebezpieczne czasy, zaczynały się te wszystkie akcje z migrantami na granicy polsko-białoruskiej. Trzeba było o tym ostrzegać, głośno mówić, a nawet krzyczeć… Stąd taki projekt” – mówi Korkuć.

Artysta nie po raz pierwszy dał się poznać jako wizjoner. W 2014 roku, po aneksji Półwyspu Krymskiego przez Rosję, stworzył plakat „Achtung Russia!”, który oprotestowały rosyjskie władze. Na plakacie użył liternictwa nawiązującego do SS, a podobizna Putina została przedstawiona w formie esesmańskiej trupiej czaszki. Jak dziś mówi o tym plakacie? “W tym roku po raz kolejny od momentu kreacji w roku 2014, szeroko – i to na całym świecie – zafunkcjonował plakat „Achtung Russia!”. Ale czy ja lubię ten projekt? Wolałbym, aby stracił na aktualności raz na zawsze!”

“Tegoroczny plakat Miedzynarodowego festiwalu Filmowego NNW jest pewnym odbiciem tego co przeżywamy od ośmiu miesięcy, kiedy ośmioletni konflikt na Ukrainie zamienił się w wojnę” – mówi dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski – Wyraża odczucia każdego z nas.

To wewnętrzny strach, krzyk, bezsilność. Festiwal NNW jest od lat przestrzenią, w której opisujemy reakcję jednostki na wojnę, konflikt, zburzenie bezpieczeństwa, zniewolenie.

“Zadaniem Festiwalu jest nie tylko przywoływanie historii ale także przestrzeganie przed zagrożeniami. Dziś głośno krzyczymy. To krzyk ostrzegawczy, donośny głos, który ma dotrzeć we wszystkie rejony świata” – dodaje Gołębiewski.

Wojciech Korkuć po raz drugi z rzędu zaprojektował plakat Festiwalu NNW. Prace artysty były wielokrotnie nagradzane m.in. w European Design Annual, magazynie Print czy amerykańskim konkursie Creativity, a on sam propaguje sztukę plakatu za pośrednictwem firmy City Poster.