Po raz pierwszy w ramach wydarzeń XIV Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Gdyni zorganizowane zostało spotkanie warsztatowe twórców scenariuszy filmów fabularnych. Do tej pory, przez siedem lat, w czasie Festiwalu spotykali się na warsztatach i Pitching Forum autorzy projektów filmów dokumentalnych. W zeszłym roku organizator festiwalu powołał jednak do życia Akademię Filmową Festiwalu NNW, która poszerzyła ofertę warsztatów i kursów dla twórców filmów o tematyce historycznej. W ramach Akademii po raz drugi w tym roku ruszyły warsztaty fabularne. Dwie pierwsze sesje odbyły się w Warszawie w FINA w kwietniu i w czerwcu. Trzecia sesja, po raz pierwszy w historii warsztatów, odbyła się w czasie Festiwalu NNW w Gdyni. Połączona została z masterclass scenarzystki Bozenny Intrator.
Warsztaty fabularne trwały dwa dni – 1 i 2 października 2022 roku. Uczestników przywitał dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski –
“Kończymy festiwalowymi warsztatami tegoroczną przygodę z rozwojem projektów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej. Następnym razem spotkamy się za 2-3 miesiące, żeby ocenić, który projekt wygrał i który z projektów zostanie zaprezentowany na próbie czytanej przed producentami i decydentami. Zeszłoroczny zwycięzca warsztatów czyli film „Zimowy pociąg” Doroty Latour, jest w fazie developmentu, są prowadzone rozmowy z producentami. Jest szansa, że film wejdzie do produkcji, która będzie przedsięwzięciem międzynarodowym”.
Warsztaty w ramach festiwalu rozpoczął masterclass scenarzystki i reżyserki Bozenny Intrator, która pracuje głownie w Stanach Zjednoczonych. Mogła więc podzielić się z uczestnikami Akademii swoimi doświadczeniami w pracy za oceanem, ze scenarzystami, aktorami czy producentami odpowiedzialnymi za światowe hity filmowe.
“W Nowym Jorku nauczyłam się na kursach pisania scenariuszy, że bohater, aby był pełny i prawdziwy, musi z samego szczytu spaść w dół a potem nów mozolnie zacząć się wspinać – mówiła Intrator – Wielu filmowców uważa, ze film to jest tylko dobry obraz. To nieprawda. Podstawą dobrego filmu jest znakomity scenariusz”.
Pani Bozenna wspominała także o swojej znajomości z Fredem Roosem, producentem i dyrektorem castingów.
„Fred Roos jest moim mentorem, brał udział w produkcji „Ojców chrzestnych”, „Czasu apokalipsy”, wszystkich filmów Sofii Coppoli, odkrył Roberta de Niro, Ala Pacino. Cieszę się, że mogę codziennie z nim rozmawiać o filmie i uczyć się od niego” – opowiadała pani Bozenna – „Zapytałam go ja być dobrym producentem filmowym? Pracowałam wtedy z Faye Dunnaway i usłyszałam, że producent musi znać każdy aspekt pracy na planie. Swojemu synowi kazał pracować przy każdej czynności filmowej, od asystenta asystenta, przez wszystkie możliwe działania na planie. Poznanie specyfiki wszystkich tych działań pozwala zostać najlepszym producentem”.
Po masterclass odbyła się dwudniowa sesja warsztatowa. Pierwszego dnia autorzy projektów rozmawiali w czasie spotkań jeden na jeden z tutorami Akademii i opiekunami scenariuszowymi – Maciejem Pieprzycą, Przemysławem Nowakowskim i Dariuszem Gajewskim. Drugiego dnia prezentowali obecne wersje swoich projektów, w które w czasie kilku miesięcy przeszły znaczną transformację. W ocenie koordynatora warsztatów Grzegorza Packa, conajmniej połowa pomysłów na film jest w fazie gotowej na szukanie producenta.
Po warsztatach scenariuszowych w Gdyni twórcy mają dwa tygodnie na dopracowanie ostatecznej wersji scenariusza. Potem z 12 projektów biorących udział w warsztatach zostaną wybrane najlepsze. Zwycięzca zostanie ogłoszony w listopadzie. Nagrodą główną będzie publiczne czytanie pracy przez profesjonalnych aktorów, pod okiem reżysera, przed gronem producentów, sponsorów, decydentów, przedstawicieli instytucji filmowych i nadawców.