Lech Mackiewicz i Marek Ławrynowicz za projekt filmu fabularnego „Metafizyka Betoniarki” opisującego polską emigrację w Australii po stanie wojennym, otrzymali nagrodę główną Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Wyróżnienia podczas czwartkowej gali finałowej w FINA trafiły do Marzeny Podgórskiej za projekt filmu „Uroczo jest teraz na Frascati”, który ukazuje nowe spojrzenie na Marię Konopnicką oraz do Tadeusza Syki za scenariusz „Strzelaj albo giń”” – przygodową historię ostatniego z powstańców styczniowych – generała księdza Stanisława Brzóski. Nagrodą główną była próba czytana zwycięskiego scenariusza z udziałem m.in. Andrzeja Mastalerza i Piotra Cyrwusa.
W czwartek 24 listopada 2022 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym odbyła się Gala Finałowa tegorocznej edycji Warsztatów Scenariuszowych filmów o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu Filmowego NNW oraz pierwsze czytanie zwycięskiego projektu. Tekst „Metafizyki betoniarki”, przygotowany specjalnie na wczorajsze wydarzenie, przedstawili aktorzy: Alicja Stasiewicz, Piotr Cyrwus, Andrzej Mastalerz, Jan Marczewski oraz Lech Mackiewicz.
Nagrodzona „Metafizyka betoniarki” to komedia o desperackim dążeniu do spełnienia, mimo kłód, które rzuca nam pod nogi los. Jacek, student szkoły teatralnej, w dniu ogłoszenia stanu wojennego nieświadomie stawia „zbrojny opór władzy ludowej”. Musi uciekać. Z żoną trafia na emigrację do Australii, gdzie nie tylko próbuje zarobić na życie ale także realizować swoje artystyczne aspiracje. Ani jedno, ani drugie nie idzie łatwo, co jest pretekstem do licznych śmieszno-strasznych perypetii. Na początku lat 90-tych Jacek i Ania wracają do Polski, gdzie w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości dopadają ich kolejne problemy. Artystyczne marzenia Jacka znowu się oddalają.
To już druga edycja Warsztatów Scenariuszowych filmów o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Przez kilka miesięcy uczestnicy pracowali nad 9 tekstami, pod opieką konsultantów scenariuszowych: Dariusza Gajewskiego, Przemysława Nowakowskiego i Macieja Pieprzycy oraz koordynatorów projektu Grzegorza Packa i Dariusza Dikti.
Pierwszemu czytaniu scenariusza podczas gali przysłuchiwali się przedstawiciele mediów, dystrybutorów, instytucji filmowych a także producenci m.in. Aleksandra Świerczewska z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, dyrektor FINA Robert Kaczmarek, Hanna Oźmin-Stachiewicz z Agencji Kreacji Filmu i Serialu TVP, Maciej Kalbarczyk z Działu Kreacji i Rozwoju Form Dokumentalnych TVP, Marek Skalski z Funduszu Patriotycznego w IDMN im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, dyrektor WFDiF Zbigniew Domagalski czy prezes Opus Film Piotr Dzięcioł. Celem założycieli Akademii jest bowiem pomoc twórcom w znalezieniu finansowania czy producenta dla rozwijanych projektów, tak aby z powstałych scenariuszy zrealizowano jak najwięcej dobrych filmów fabularnych o tematyce historycznej.
„Wszyscy goście Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni przyzwyczaili się do tego, że prezentujemy całe spektrum tematów dotyczących polskiej historii najnowszej. Jednak, jak to doskonale wiemy, w tym rzemiośle temat nie wystarczy. Dlatego od siedmiu lat rozwijamy scenariusze filmów dokumentalnych podczas warsztatów, które kończą się pitchingiem w Gdyni. Twórcy zdobywają finansowanie czy producenta. Czerpiąc doświadczenia z tamtego projektu stwierdziliśmy rok temu, że trzeba rozwijać równocześnie projekty fabularne. Stąd już drugie warsztaty scenariuszowe fabuł zakończone sukcesem i powstaniem kolejnych dobrych tekstów, z których mamy nadzieję powstaną filmy, które zobaczymy w kinach” – mówi dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski.
Akademia zaprasza twórców filmowych do udziału w projektach prowadzonych przez Akademię Filmową Festiwalu NNW w przyszłym, 2023 roku.
„Uroczo jest teraz na Frascati” to nowe spojrzenie na Marię Konopnicką, pierwszą w historii literatury polskiej kobietę, która zajęła miejsce na równi z wieszczami. W filmie uwielbiana przez naród poetka próbuje pokonać kryzys twórczy, ale jej skupienie zakłóca córka, która uwodzi i okrada swoich pracodawców. Matka, usiłując utemperować dziewczynę, tylko pogarsza sytuację i zachowania córki stają się całkowicie nieprzewidywalne. Maria Konopnicka nie jest tu posągiem ze spiżu, ale bohaterką, która jak każdy zwykły człowiek, popełnia błędy.
“Strzelaj albo giń” to oparta na faktach, przygodowa historia ostatniego z powstańców styczniowych generała księdza Stanisława Brzóski. Zasłynął on niekonwencjonalnymi metodami walki, a ponieważ długo pozostawał nieuchwytny, rosyjskie wojsko ochrzciło go mianem „Ducha”. Struktury i metody działania oddziału Brzóski były pionierskimi rozwiązaniami, które stały się wzorcem dla późniejszej Armii Krajowej.
Projekt jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.
Partnerami Akademii Filmowej Festiwalu NNW są: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Telewizja Polska oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.