#PANEL Rodzinne, kameralne filmowanie a ważna historia do opowiedzenia: „Free Skate”
Kolejny dzień spotkań i dyskusji rozpoczęliśmy od panelu, na którym gośćmi specjalnymi byli Veera Vilo, Roope Olenius oraz Raimo Joerand.
Veera Vilo, scenarzystka i odtwórczyni głównej roli w filmie Free skate, wraz z reżyserem Raimo Joerandem opowiedzieli o pracy nad tym dziełem i swoich inspiracjach. Najważniejszym punktem odniesienia dla Vilo w jej przygotowaniach do roli była postać baletnicy odegrana przez Natalie Portman w filmie Czarny Łabędź. Fińska aktorka, dzięki osobistym doświadczeniom, nie potrzebowała kaskadera do pokazanych w filmie akrobacji na lodzie. Dla reżysera zaś wzorem filmowej formy był styl Christophera Nolana.
Raimo Joerand, estoński reżyser filmu Gorikaturist, mówił o tym, jak włączył animację do filmu dokumentalnego. W swoim dziele postanowił ożywić rysunki karykaturzysty Goriego i poprzez nie przedstawić część biografii tytułowego bohatera.
#PANEL Białoruska Niezależna Akademia Filmowa – jak wspiera filmowców na emigracji?
Gośćmi specjalnymi popołudniowego panelu byli członkowie Białoruskiej Niezależnej Akademii Filmowej (BIFA). Mikalai Lauraniuk, Irena Kaciałovič i Yuliya Samailouskikh opowiedzieli o założeniach i działaniach tej organizacji.
Solidarność, jaka wytworzyła się między grupą białoruskich twórców filmowych po proteście, będącym odpowiedzią na sfałszowane wybory w 2020 roku, oraz zbiorowym oświadczeniu potępiającym rosyjską agresją na Ukrainę, doprowadziła do utworzenia się BIFA. Jest to organizacja zrzeszająca białoruskich filmowców, którzy sprzeciwiają się panującemu w rodzimym
kraju reżimowi oraz pragną szerzyć wiedzę na temat mającego tam miejsce kryzysu politycznego.
Duża część zrzeszonych w BIFA filmowców musiało opuścić Białoruś, aby kontynuować swoją działalność twórczą bez strachu przed cenzurą i potencjalnymi represjami. Akademia m. in. pomaga twórcom zdobywać międzynarodowe fundusze na tworzenie niezależnych filmów, czy też promuje białoruskie filmy za granicą – zarówno poprzez organizowanie spotkań z twórcami, jak i tworzenie platform VOD [https://en.vodblisk.northernlightsff.com].
Część spotkania poświęcono również dyskusji na temat atrakcyjności kina białoruskiego dla polskiego widza. Dystrybutorzy Konrad Sosnowski i Yannick Rudynski podzielili się swoimi spostrzeżeniami, dlaczego filmy z Białorusi i reszty państw Europy Wschodniej przeważnie nie zarabiają na siebie w polskich kinach.
NNW INTERNATIONAL FILM MARKET 2023 WSPÓŁFINANSOWANY JEST PRZEZ POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ