Film w reżyserii Lecha Majewskiego „Wojaczek” to w tym roku jeden z pokazów specjalnych Festiwalu Filmowego NNW. Spojrzenie na postać poety i na film z lat 90-tych, jak mówili widzowie po filmie, skłania do ponownego zainteresowania się ta postacią i odświeżenia sobie jego twórczości. Spotkanie z reżyserem prowadziła po seansie Kinga Hałacińska, która zapytała dlaczego w ogóle Lech Majewski postanowił zrobić film o Rafale Wojaczku. Okazało się to historią związaną z czasem dorastania reżysera, który jeździł z Katowic na wagary do Krakowa. “Snując się po Krakowie kupiłem sobie w kiosku miesięcznik „Poezja” a w nim był nekrolog Rafała Wojaczka. Obok – jego wiersz, który przestrzelił mi serce. Wojaczek ma bardzo dużą dynamikę w słowach, które trafiają w człowieka jak kolejne kule” – opowiadał Majewski
Potem, jak mówił, inne rzeczy wydarzały się w jego życiu a Wojaczek wrócił do niego przy okazji poznawania Jean-Michela Basquiata, a zwłaszcza w momencie jego śmierci. „Wtedy te dwie postaci mi się nałożyły na siebie. To tacy kamikadze obierający lot na samozniszczenie. Napisałem książkę o losach Basquiata i tak zataczając koło wróciłem potem do Wojaczka” – mówił Majewski i dodał – „Moim celem było przenieść poezję Rafała na obraz tak, żeby sceny były poezją a nie tautologią”. Dlatego nie ma w filmie pogrzebu Wojaczka, choć jak wspominał Majewski, podobny był do pogrzebu Mozarta, kiedy za trumną niemal nikt nie szedł. „Ja zdecydowałem się na pogrzeb wierszy. Wolę operować językiem symbolicznym, w podprogowy sposób oddziaływać na widza, bo jest to o wiele silniejsze niż mówienie wprost”.
Podobnie było z pokazaniem śmierci poety, który popełnił samobójstwo łykając tabletki – „Początkowy pomysł był taki, że rozegra pastylkami rodzaj szachów czy warcabów. Za bardzo mi to jednak zapachniało „Siódmą pieczęcią” Bergmana. Dlatego w końcu gra nimi w pchełki”.
Reżyser sporo opowiadał o kulisach powstawania filmu – „Mieliśmy 10 dni na jego zrealizowanie. Zabójczy termin przy moich wymaganych wizualnych. Mieliśmy 1,5 taśmy więc nie było miejsca na zbyt wiele dubli. Scena finałowa w knajpie to jest jedno ujęcie, a przecież tyle się w nim dzieje. 4 godziny próby i udało się to nakręcić. (…) Nie było miejsca na improwizację”.
Patronat Honorowy nad 15. Międzynarodowym Festiwalem Filmowym NNW objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda
Organizatorami festiwalu są Stowarzyszenie Scena Kultury i Miasto Gdynia
Festiwal został Dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury
Festiwal współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Partnerem Generalnym 15. Festiwalu NNW jest Energa z Grupy ORLEN
Za wsparcie festiwalu dziękujemy również: Grupie PZU, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji BGK, Fundacji Grupy PKP
Partnerzy Instytucjonalni Festiwalu: Instytut Pamięci Narodowej, Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, Polska Fundacja Narodowa, Archiwa Państwowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
Patronem Medialnym Festiwalu jest Telewizja Polska S.A. oraz Polskie Radio i Polskie Radio 24
Dziękujemy również pozostałym Partnerom i Patronom Medialnym