Łączymy kino historyczne z innymi gatunkami – mówi juror NNW Ken Takahashi

O specyfice japońskich produkcji historycznych, próby dotarcia z historią do młodych ludzi m.in. dzięki anime i grach komputerowych, opowiada Ken Takahashi – jeden z najbardziej znanych w Japonii twórców gatunku Jidaigeki, członek jury w Miedzynarodowym Konkursie Filmów Fabularnych 15. Festiwalu Filmowego NNW.

Jest pan dyrektorem programowym Kyoto HISTORICA International Film Festival, można powiedzieć że to partnerski festiwal NNW, kiedy i dlaczego powstał wasz festiwal?
Założyliśmy nasz festiwal w 2009 roku. Pracuję dla Toei Studio w Kyoto. Kyoto jest znane w japońskim przemyśle filmowym z historycznych filmów, tzw. Jidaigeki. Większość z nich opowiada o samurajach lub ninjach. Ten gatunek ma prawie sto lat, ale przeżywa trudne chwile, bo japońskie społeczeństwo zmierza w kierunku modernizacji. Zmienia się też koncept rodziny.

Niektóre filmy historyczne, np. Akiry Kurosawy, zdobyły światową sławę. Czy Toei Studio stara się przybliżyć japońskie kino historyczne zagranicą?
Japońskie filmy są przede wszystkim produkowane dla lokalnego rynku. Tylko niektórzy twórcy, właśnie jak Kirosawa lub Mizoguczi, są znani za granicą. Nasz Festiwal Filmowy HISTORICA pozwala nam przekraczać te granice i pokazywać naszą kulturę sąsiadom z Azji Wschodniej oraz za oceanem. Robimy to też przez gry wideo i anime.

Nie mogę nie zapytać o anime, gatunek, który podbił cały świat. Tam też jest przemycana historia np. w popularnym „Kimetsu no Yaiba” oprócz demonów i magii, jest wiele historycznych elementów i odniesień do historii sztuki. Czy według pana anime jest dobrym narzędziem do uczenia młodych ludzi historii?
Młodsze pokolenia często uczą się japońskiej historii z anime lub z gier wideo. W 2009 roku rozmawiałem z dyrektorem Capcomu, dużego producenta gier wideo, który powiedział mi, że grą może przedstawić historie wojenne o wiele lepiej niż w filmie. To zainspirowało mnie do częstszego ukazywania zdarzeń historycznych w przemyśle anime.

Czy rozmawiacie z młodymi ludźmi o historii, kiedy pracujecie nad tymi filmami?
Nie musimy. Tło historyczne ma wiele zalet. Pozwala nam na pokazanie ciekawych doświadczeń i opowiedzenie historii. Możemy też przez nie sprawić, że nasi widzowie poczują silne emocje.

Zostańmy przy młodszych pokoleniach. Wspomniał pan o anime i grach, ale czy jest jakiś sposób na zachęcenie młodszych pokoleń do nauki historii poprzez tradycyjne kino?
Mam pewną hipotezę na ten temat. Moim zdaniem, tradycyjne filmy historyczne nigdy nie będą tak atrakcyjne dla młodszych jak te nowsze, bardziej ekscytujące. Dlatego musimy dobierać odpowiednie tematy, żeby były bardziej zachęcające. Przykładowo, możemy łączyć kino historyczne z innymi gatunkami, komediami, filmami akcji lub horrorami.

Czy widział pan jakieś polskie filmy?
Mój ojciec zabierał mnie do kina na specjalne pokazy filmu europejskiego, kiedy jeszcze byłem w gimnazjum. Obejrzałem wtedy kilka polskich filmów m.in. „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, czy obrazy Polańskiego. Bardzo mnie zainspirowały.

Co jest ważne w historii najnowszej Japonii? Z czym mierzą się współczesne pokolenia?
Japończycy nie bardzo lubią poruszać tematy z historii najnowszej, szczególnie o II wojnie światowej. Gdyby rząd Japonii wcześniej wycofał się z wojny, moglibyśmy uniknąć wiele śmierci i tragedii. Nie jest to dla nas łatwe. Młodsze pokolenia woli rozmawiać społeczeństwie, prawach człowieka czy ekologii. Ale historia najnowsza jest zbyt ważna, nie możemy się poddawać.

Rozmawiał Kazimierz Łysiak

Patronat Honorowy nad 15. Międzynarodowym Festiwalem Filmowym NNW objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda
Organizatorami festiwalu są Stowarzyszenie Scena Kultury i Miasto Gdynia

Festiwal został Dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury
Festiwal współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

Partnerem Generalnym 15. Festiwalu NNW jest Energa z Grupy ORLEN
Za wsparcie festiwalu dziękujemy również: Grupie PZU, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji BGK, Fundacji Grupy PKP
Partnerzy Instytucjonalni Festiwalu: Instytut Pamięci Narodowej, Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, Polska Fundacja Narodowa, Archiwa Państwowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

Patronem Medialnym Festiwalu jest Telewizja Polska S.A. oraz Polskie Radio i Polskie Radio 24
Dziękujemy również pozostałym Partnerom i Patronom Medialnym