Kreujemy boom na filmy historyczne. Akademia Filmowa NNW podsumowuje pierwszy rok działalności

Profesjonalne warsztaty scenariuszowe dla twórców filmów dokumentalnych i fabularnych o tematyce  historycznej prowadzone przez znakomitych reżyserów i scenarzystów. Prezentacje pomysłów na filmy przed gronem producentów, nagradzanie najlepszych scenariuszy a także praca z młodzieżą i Polonią – na tym polega działalność Akademii Filmowej Festiwalu NNW, która zaczęła swoją działalność w tym roku. „Kreujemy boom na filmy historyczne” – mówi Arkadiusz Gołębiewski, dyrektor Festiwalu NNW.

Akademia to naturalny proces rozwoju działalności Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci (NNW), który co roku odbywa się na przełomie września i października w Gdyni. Już kilka lat temu zaczęliśmy rozwijać około-festiwalową działalność polegającą na profesjonalnym wspieraniu twórców, zarówno zawodowców jak i amatorów, w formie warsztatów, kursów, wykładów itp. W 2021 roku powołano do życia Akademię Filmową Festiwalu NNW, aby wszystkie te działania zintegrować pod wspólnym szyldem i nadać im jeszcze większą skuteczność i dynamikę.

Projekty filmów dokumentalnych o tematyce historycznej rozwijane na Pitching Forum

W tym roku na ekranach kin pojawił się film dokumentalny „Po złoto” o Władysławie Kozakiewiczu.  Jego scenariusz był rozwijany na Pitching Forum pięć lat temu. Przykładów takich filmów jest wiele. Praca nad doskonaleniem scenariusza oraz warsztatu twórców dokumentów odbywa się podczas „Pitching Forum”. Jego zwieńczeniem jest prezentacja (tzw. pitching) podczas Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni. Twórcy w krótkiej formie prezentują wówczas swój pomysł przed gronem potencjalnych inwestorów, mecenasów i przedstawicieli stacji telewizyjnych czy platform streamingowych. Służy to pozyskaniu finansowania na projekty będące jeszcze w fazie przygotowań (developmentu) lub już w trakcie realizacji (work in progress). Nie mniej ważny jest udział w sesji przedstawicieli instytucji publicznych, które wspierają produkcję dokumentów historycznych (m.in. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Narodowe Centrum Kultury).

Wcześniej, w ramach działań Akademii, uczestnicy przygotowują swoje projekty do  prezentacji, żeby była ona jak najciekawsza. Po kolei uczestniczą w warsztatach: scenariuszowym, montażowym (chodzi o profesjonalne przygotowanie zwiastuna przedprodukcyjnego filmu). Potem uczą się właściwej prezentacji projektu. Warsztaty prowadzone są przez filmowców z bogatym dorobkiem dokumentalnym. W tym roku swoją wiedzą z uczestnikami dzielili się m.in.: Maciej Drygas (reżyser), Anna Ferens (reżyser), Grzegorz Pacek (reżyser), Franco de Pena (reżyser) i Darek Dikti (producent).

Najlepsze projekty filmów dokumentalnych z nagrodami Festiwalu NNW

Najlepsze projekty rozwijane w ramach Warsztatów Scenariuszowych Filmów Dokumentalnych i prezentowane na Pitching Forum, są co roku nagradzane podczas gali Festiwalu NNW w Gdyni.

W tym roku najlepszym okazał się scenariusz filmu „Człowiek, który zbiera Auschwitz” (reż. Gabriela Maruszczak), który otrzymał nagrodę ufundowaną przez Telewizję Polską (20 tyś. zł). Nagrodę Specjalną w wysokości 12 tys. zł, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji przyznano Arturowi Piotrowskiemu (śp.) za scenariusz „Piątka poznańska” . Dodatkowo laureatem Nagrody Prywatnej Pani Minister Elżbiety Więcławskiej-Sauk z KRRiT, w wysokości 5 tys. zł.  został Michał Bożek za scenariusz pt. „Król nafty”. Pan Michał otrzymał także nie mniej ważną nagrodę ufundowaną przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. To możliwość nieodpłatnego wykorzystania w filmie 5 minut  materiałów z archiwów filmowych WFDiF.

Akademia filmowa NNW kreuje boom na filmy historyczne

W tym roku w ramach Akademii NNW ruszyły warsztaty scenariuszowe filmów fabularnych. „Są odpowiedzią na jeden z kluczowych problemów polskiej kinematografii, jakim są zbyt niskie nakłady (twórcze i finansowe) na doskonalenie i szlifowanie scenariuszy nowych filmów. To powoduje, że do produkcji często trafiają teksty niedopracowane a w rezultacie – powstają filmy, w których potencjał scenariusza i oryginalność pomysłu nie mają szansy w pełni się objawić” – mówi dyrektor NNW Arkadiusz Gołębiewski. „Tymczasem naszym obowiązkiem jest troska o wspólną pamięć a o za tym idzie dobre warsztatowo i rzetelne opowiadanie o ludzkich losach” – dodaje.

Do pierwszego cyklu warsztatów w formule od first do final draftzakwalifikowano 9 projektów fabularnych, bardzo ciekawych tematycznie. Bo czy widz w kinie nie chciałby obejrzeć komediowej historii o jednej z pierwszych feministek i słynnej kucharce Lucynie Ćwierczakiewiczowej albo filmu o Kaczmarskim – bardzie czasów „Solidarności” czy  polsko-perskiej historii miłosnej?

Twórcy scenariuszy takich właśnie filmów, przedstawili pierwsze wersje swoich pomysłów a następnie podczas kilkuetapowych warsztatów (stacjonarnych i on-line) diagnozowano ich mocne i słabe strony, wskazywano optymalne kierunki rozwoju oraz sugerowano konkretne zmiany i poprawki dramaturgiczne. Gwarancją wysokiej jakości merytorycznej warsztatów byli twórcy zaproszeni do współpracy: Lech Majewski (reżyser), Wojciech Tomczyk (scenarzysta i dramaturg), Dariusz Gajewski (reżyser) i Łukasz M. Maciejewski (scenarzysta).

W ramach warsztatów odbył się m.in. master class prowadzony przez wybitnego reżysera Lecha Majewskiego.

15 grudnia podczas gali w FINA w Warszawie nagrodzono najlepsze scenariusze warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej. Nagrodą dla najlepszego projektu było publiczne czytanie tekstu z udziałem znanych aktorów. Na scenie pojawili się Ewa Dałkowska i pan Henryk Niebudek.

Nagrodę główną przyznano scenariuszowi filmu „Zimowy pociąg”, którego autorką jest Dorota Latour. To opowieść o niespełnionej miłości, której tłem są czasy armii Andersa i historia polskich uchodźców w Persji. Przyznano także dwa wyróżnienia. Otrzymali je: Piotr Krzyżanowski za „Niedokończony utwór na gitarę” – opowiedziany w formie musicalu dramat biograficzny o Jacku Kaczmarskim; a także Jarosław Majka za „Czekając na wiatr” – opartą na faktach historię żołnierza poakowskiego podziemia, który na rozkaz swojego dowódcy, zostaje funkcjonariuszem Urzędu Bezpieczeństwa.

Akademia dla młodzieży i mediów polonijnych

W pracach Akademii duży nacisk kładziemy na edukację, stąd organizacja Młodzieżowej Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Rozpoczęliśmy jej działania od województwa lubelskiego. Podczas wakacji ruszyły akcje promujące nasz projekt wśród szkół. Zgłoszono do nas kilkanaście pomysłów, do finału doszły cztery zespoły młodych filmowców, które pod okiem naszej profesjonalnej ekipy operatorów, dźwiękowców i montażystów przygotowały wyjątkowe filmy dokumentalne. Ich autorzy, młodzież z dwóch szkół podstawowych, liceum i Zespołu szkół w Lublinie, otrzymali na początku listopada na gali w Centrum Spotkania Kultur Lublinie wyróżnienia za swoją pracę. Autorzy najlepszego filmu „Kolonia”, uczniowie z II LO im. KEN w Puławach, otrzymali nagrodę główną. Tematem dokumentu był mord w Zbędowicach w czasie II wojny światowej. W ramach spotkań z młodymi ludźmi zrealizowaliśmy także warsztaty filmowe, stacjonarne i terenowe.

Z kolei na tegorocznym Festiwalu NNW w Gdyni miała miejsce inauguracja Akademii Mediów Polonijnych. Jej celem jest wzmocnienie warsztatowe i utrzymanie łączności z mediami polonijnymi. Przeprowadziliśmy w formie online zajęcia z zakresu publicystyki, reportażu, prawa autorskiego, odpowiedniego kadrowania. Wykładowcami byli m.in. dyrektor Festiwalu Arkadiusz Gołębiewski, dziennikarz Marcin Wikło, Maciej Pawlicki – producent filmowy i publicysta, Jacek Rozenek – aktor i trener personalny, Barbara Konarska – producent, Waldemar Czechowski – reżyser i dokumentalista, Jarosław Krychowiak – producent.

Warsztaty Akademii Filmowej NNW otwarte dla każdego z pomysłem na film o najnowszej historii

Akademia jest otwarta zarówno dla początkujących filmowców, stawiających pierwsze kroki w branży, jak i dla dojrzałych twórców, którzy chcieliby skorzystać z konstruktywnego i życzliwego wsparcia przy rozwijaniu swoich nowych pomysłów. Wszystko po to, żeby dać widzom w kinach czy przed telewizorami szansę na spotkanie z bohaterami i opowieścią, która ich nie tylko poruszy, ale także sprawi, że poznają najnowszą historię Polski i zechcą ją zgłębić.

Informacje o naborach projektów filmowych do kolejnych edycji warsztatów, prowadzonych przez Akademię Filmową Festiwalu NNW w roku 2022 bedą dostępne na stronie www.festiwalnnw.pl. Wszelkie pytania w sprawie warsztatów prowadzonych przez Akademię można kierować na adres mailowy: akademia@festiwalnnw.pl .

Organizatorem Akademii Filmowej Festiwalu NNW jest stowarzyszenie SCENA KULTURY, które prowadzi szereg projektów z zakresu organizacji dużych wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych. W ramach Akademii rozwijane są też warsztaty pracy nad filmami dokumentalnymi z młodzieżą #MłodzidlaHistorii, a także warsztaty skierowane do Polonii (w tym roku podczas Festiwalu w Gdyni z racji pandemii zorganizowane były on-line). Projekt współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.