Film otwarcia XIV Festiwalu NNW. Brigidtte Bardot Cudowna Lecha Majewskiego

Film Lecha Majewskiego, przedpremierowo pokazywany na XIV Międzynarodowym Festiwalu Filmowym NNW w Gdyni, to historia oparta na motywach podróży Telemacha w poszukiwaniu ojca. Podobnie jak i u Homera pełna spotkań z postaciami mitycznymi, znajdując analogie w mitologii współczesnej kultury masowej i politycznej.

Lech Majewski nie tylko robi film, ale proponuje wyzwania intelektualne, artystyczne i poznawcze. Zaprasza widza do podróży przez świat obrazów, do wykorzystania dziedzictwa wizualnego. Jego wizja porusza i wstrząsa naszą wyobraźnią. Oglądamy film, który staje się naszym filmem

– napisał recenzent The Rolling Stone Magazine.

Sam reżyser Lech Majewski tak opowiadał o filmie w rozmowie z Jakubem Popieleckim (filmweb):

Miałem dziwną sytuację z Brigitte Bardot. Kilka lat temu, zanim jeszcze zasiadłem do scenariu- sza tego filmu, Brigitte Bardot napisała do mnie, że bardzo mi dziękuje za film „Młyn i Krzyż”. Napisała sama z siebie i doda- ła, że weszła na jakąś stronę internetową i dowiedziała się,
że napisałem książkę z jej na- zwiskiem w tytule i czy mógłbym przesłać egzemplarz tej książki do jej biblioteki. Odpisałem, że oczywiście, ale pakując tę książ- kę zatrzymałem się na chwilę przy tytule „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot cudownej” no i pomyślałem, że to może ją obrazić. Ale nie było reakcji nega- tywnej, podziękowała mi i na tym koniec. Przed zdjęciami do filmu moi producenci powiedzieli, że muszę mieć pozwolenie Brigitte Bardot na umieszczenie jej nazwiska w tytule filmu. Napi- sałem więc, że proszę o jej zgodę. Odpisała, że zgodzi się, pod wa- runkiem, że będzie miała wpływ na sceny z nią i casting aktorki do jej roli. Pokazywaliśmy jej Claudię Schiffer i inne modelki, które w sesjach malują się czy czeszą jak Bardot, i nic. Wysłałem więc do niej maila ze scenami
z Joasią Opozdą, na co Brigidtte Bardot odpisała: „Tak, ta dziew- czyna może mnie zagrać”.

BRIGITTE BARDOT CUDOWNA
REŻ.LECH MAJEWSKI
WYSTĘPUJĄ KACPER OLSZEWSKI, MAGDALENA
RÓŻCZKA, JOANNA OPOZDA, WERONIKA ROSATI, ANDRZEJ GRABOWSKI, TOMASZ SAPRYK I IN.
122’ POLSKA 2021

Jest połowa XX wieku w Polsce Ludowej. Główny bohater, Adam, mieszka z matką, którą niepokoją funkcjonariusze Urzędu Bezpieczeństwa. Ojciec Adama bronił Albionu jako pilot II Wojny Światowej i słuch o nim zaginął. Nie wiadomo, czy pozostał w Anglii,
czy wrócił do kraju i ukrywa się, by uniknąć prześladowań. Przychodzą od niego paczki i kartki pocztowe, ale Adam, który nigdy nie widział swojego ojca, podejrzewa, że paczki przysyła ktoś inny. W szkole bezustannie marzy, że któregoś dnia ojciec wyląduje na zakurzonym boisku w swoim Spitfajerze i wznieci tuman pyłu,
z którego wyłoni się żywy, bohaterski i wspaniały. Poprzez wizytę w kinie – na filmie poruszającym temat Odysei w „Pogardzie” Godarda – bohater dostaje się do buduaru Brigitte Bardot, a stamtąd do Hotelu zamieszkałego przez postacie zarówno
z jego rzeczywistego jak i wewnętrznego życia. Obok siebie koegzystują tam Liz Taylor i kumple z klasy; Cezanne i ubecy; Bitelsi i Wirski, sadystyczny nauczyciel muzyki… Ten Hotel zbudowany z wyobrażeń i snów ma nieskończoną ilość pokoi, korytarzy i drzwi, a niektóre z nich prowadzą do Anglii, do Wenecji, a nawet na Syberię. Są tam też podziemne rzeki i kanały, tajemniczy Ogród i Biblioteka, w której można przeczytać własne, dosłownie sprzed chwili, myśli. Zapis pogmatwanej, ironicznie rozbitej świadomości tamtej epoki; pomiędzy cudownym i nieziszczalnym pragnieniem innego życia a upokarzającą, miałką codziennością.