Dylematy pokolenia 1945-1953. Gra decyzyjna przygotowana przez Instytut Pileckiego

Wcielając się w postacie z przełomu lat 40. I 50. XX wieku, uczniowie mogli poznać trudne realia powojennego świata. Prezentowane podczas zajęć biogramy oparto na prawdziwych losach przedstawicieli powojennego pokolenia.

O pomyśle na warsztaty opowiedział Michał Gawriłow z Instytutu Pileckiego: „Podczas Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci prowadzimy warsztaty dla dwóch gdyńskich liceów. Dylematy pokolenia 1945-1953 – to jest gra decyzyjna, w której uczniowie wcielają się w postacie żołnierzy wyklętych ludzi, którzy przeżyli wojnę i w momencie, kiedy Polska wpadła w sowiecką strefę wpływów, musieli podejmować dramatyczne decyzje, co robić dalej – czy zostać w lesie, czy emigrować, a może próbować żyć normalnie w cywilu lub rozpocząć współpracę…

Podczas tej gry uczniowie muszą się zastanowić, jakie wartości im przyświecają, jakie konsekwencje mogą mieć ich wybory. W pewnym momencie gra się kończy, a młodzi zostają z refleksją. Później dyskutujemy z uczniami, pytamy, dlaczego tak wybierali, czy robili to zgodnie ze światopoglądem danej postaci, czy postępowali zgodnie z wartościami polskich oficerów, czy może złamali te zasady, żeby przeżyć lub ocalić rodzinę. Przez losy indywidualnych jednostek, ludzi, którzy często byli w ich wieku w trakcie II wojny światowej, chcemy pokazać im ciężar zdań, które czytają w podręczniku,
np. co to znaczy, że okupacja była bardzo brutalna, a władze sowieckie zainstalowały się w Polsce. Chcemy, żeby po powrocie do szkoły, kiedy znów będą czytać podręczniki, widzieli za tekstem konkretne losy ludzi  oraz żeby postacie te inspirowały ich do podejmowania dobrych decyzji oraz do służby Polsce tu i teraz.

Warsztaty te organizowaliśmy m.in. w Warszawie, Kołobrzegu, Słupsku, a teraz w Gdyni i bardzo się cieszymy, że mogliśmy nawiązać współpracę z Festiwalem NNW. Nasze doświadczenia wskazują na to, że młodzież bardzo dobrze reaguje na te zajęcia, kłóci się, dyskutuje. W trakcie zajęć jest bardzo dużo emocji. Uczniowie często nie chcą wychodzić na przerwę. Podsumowując, warsztaty te uczą myślenia i mądrego nowoczesnego  patriotyzmu.”

Warsztaty prowadzili Zuzanna Stankiewicz i Michał Gawriłow.