Akademia Filmowa Festiwalu NNW

Podczas XIV Festiwalu Filmowego NNW odbywają się:

1. Warsztaty scenariuszowe filmów dokumentalnych o tematyce historycznej – przygotowanie do Pitching Forum Festiwalu NNW.
2. Pitching Forum Festiwalu NNW
3. Warsztaty scenariuszowe film fabularnych o tematyce historycznej.
4. Akademia Mediów Polonijnych

Pitching Forum Festiwalu NNW i warsztaty scenariuszowe filmów dokumentalnych
Film nie może być nudną lekcją historii

Festiwal NNW to nie tylko miejsce pokazów filmowych, spotkań ze świadkami historii, debat, wystaw, ale także miejsce wsparcia merytorycznego i finansowego dla filmowców, którzy chcą opowiadać o historii najnowszej i drogach do wolności. Od siedmiu lat w ramach festiwalu odbywa się w Gdyni przeznaczone dla dokumentalistów Pitching Forum Festiwalu NNW, doceniając najlepsze projekty stypendiami dla twórców i co roku przeznaczając na nagrody i development pulę kilkudziesięciu tys. zł.

Pitching Forum w Gdyni poprzedzają kilkumiesięczne warsztaty scenariuszowe. Pierwszy etap działań odbywa się pod hasłem „od pomysłu do scenariusza” a drugi to finałowy Pitching Forum. W ramach warsztatów nasi uczestnicy mogą skonfrontować swoje pomysły z mentorami Akademii: Maciejem Drygasem, Grzegorzem Packiem, Anną Ferens, Franco de Pena.

„W przypadku dokumentu historycznego twórcy często giną pod ciężarem różnego rodzaju danych, faktów, informacji o charakterze historycznym. Dlatego bardzo istotne jest, aby spośród tego morza materiałów wyodrębnić główny nurt opowieści filmowej – tak, aby film był dla widza wciągająca, intrygującą przygodą, a nie tylko nudnym, przyciężkawym wykładem” – mówi koordynator Akademii Filmowej NNW Dariusz Dikti.

Zadanie: pomysły jak najciekawiej ustawiać dramaturgicznie.

Dyrektor Festiwalu NNW zaznacza, że obecnie twórcy zmuszeni są szukać nowych form opowiadania historii bowiem odchodzą świadkowie minionych wydarzeń, szczególnie ci z okresu II wojny światowej: „Przez lata przyzwyczailiśmy się do dokumentów biograficznych z udziałem jedynie świadka historii i jego domowego archiwum. Portret zbiorowy często oparty był również na relacjach świadków. Obecnie taka narracja już nie wystarcza. Zmieniły się oczekiwania redakcji zamawiających filmy i instytucji dofinansowujących projekty, które nie zadowalają się opowieściami przedstawionymi w kontekście edukacyjnym i dziennikarskim tylko poszukują ciekawego języka narracji filmowej i wysokiej jakości obrazów”.

Akademia Filmowa Festiwalu NNW organizuje dla twórców filmów dokumentalnych:

1.Warsztaty scenariuszowe – dopracowanie koncepcji narracyjnej i znalezienie oryginalnego pomysłu na film. Jak w interesujący sposób przedstawić bohatera filmu, jak skonstruować dramaturgię na bazie wydarzeń historycznych, jak poruszyć emocje widza – to kluczowe tematy zajęć.
2.Warsztaty montażowe – praktyczne zajęcia z zakresu kreacji trailera przedprodukcyjnego filmu, pomoc w przygotowaniu atrakcyjnego i spójnyego z koncepcją filmu materiału audiowizualnego. Warsztaty odbywają się na Festiwalu NNW tuż przed treningiem pitchingu i prezentacją projektów na Pitching Forum.
3.Trening pitchingu – pod okiem doświadczonych filmowców i ekspertów uczestnicy warsztatów doskonalą krótką, zwięzłą prezentację, której zadaniem jest profesjonalnie zaprezentować projekt filmu.
4.Pitching Forum Festiwalu NNW – sesja pitchingowa, która odbywa się w sali kinowej jako najważniejsze wydarzenie branżowe Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni. To niepowtarzalna okazja na zaprezentowanie swojego projektu przed gronem redaktorów z Telewizji Polskiej (m.in. z Biura Programowego, Działu Kreacji i Rozwoju Form Dokumentalnych i TVP Historia) oraz przed przedstawicielami instytucji publicznych, które wspierają produkcję dokumentów historycznych w Polsce (m.in. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Narodowe Centrum Kultury, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych). Nabór na warsztaty montażowe, trening pitchingu i Pitching Forum odbywa się w sierpniu.

„Warto nadmienić, że Pitching Forum Festiwalu NNW przynosi oczekiwane efekty. Średnio z prezentowanych co roku 12 projektów, 7-8 uzyskuje dofinansowanie. Potem większość z tych filmów trafia na nasz Festiwal podnosząc poziom prezentowanych produkcji” – mówi Arkadiusz Gołębiewski.

Warsztaty scenariuszowe filmów fabularnych o tematyce historycznej.Ważna jest ciekawa i emocjonalnie poruszająca opowieść.

W tym roku ruszyła druga edycja warsztatów. Przez kilka miesięcy twórcy dziewięciu zakwalifikowanych do rozwoju podczas kursu scenariuszy, treatmentów, projektów, pracują nad nimi z wybitnymi specjalistami: Lechem Majewskim, Maciejem Pieprzycą, Dariuszem Gajewskim, Przemysławem Nowakowskim, Łukaszem M. Maciejewskim, Wojciechem Tomczykiem czy Jarosławem Szodą.

Warsztaty w formule „od first do final draft” zostały zorganizowane w ramach Akademii Filmowej Festiwalu NNW po raz pierwszy w zeszłym roku. Tworzy je kilkumiesięczny bezpłatny cykl spotkań, warsztatów i master class. Do każdego cyklu kwalifikowanych jest dziewięć projektów fabularnych, ciekawych i zróżnicowanych tematycznie. Ich autorzy spotykają się regularnie z konsultantami Akademii. Pod koniec każdego kursu wybierane są najciekawsze scenariusze a nagrodą jest publiczna prezentacja projektu – pierwsze czytanie pod okiem reżysera, z udziałem znanych aktorów, przed gronem przedstawicieli dystrybutorów, instytucji filmowych, producentów. Daje to twórcom realne szanse na dalszy rozwój projektu i w efekcie zwiększa szansę na realizację filmu.

15 grudnia 2021 r., podczas gali pierwszej edycji warsztatów zorganizowanej w FINA w Warszawie, nagrodzono najlepsze scenariusze warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej 2021 roku. Nagrodę główną przyznano scenariuszowi filmu „Zimowy pociąg” Doroty Latour. To opowieść o niespełnionej miłości, której tłem są czasy armii Andersa i historia polskich uchodźców w Persji. Przyznano także dwa wyróżnienia. Otrzymali je: Piotr Krzyżanowski za „Niedokończony utwór na gitarę” – opowiedziany w formie musicalu dramat biograficzny o Jacku Kaczmarskim; a także Jarosław Majka za „Czekając na wiatr” – opartą na faktach historię żołnierza poakowskiego podziemia, który na rozkaz swojego dowódcy, zostaje funkcjonariuszem Urzędu Bezpieczeństwa. Fragmenty nagrodzonego tekstu zaprezentowali: Ewa Dałkowska i Henryk Niebudek.

Podczas XIV Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni odbędzie się dwudniowa i ostatnia już w tym roku sesja warsztatów fabularnych, spotkania w grupie oraz one to one. Uczestnicy będą mogli wysłuchać m.in. masterclass scenarzystki Bozenny Intrator. Pod koniec tego roku poznamy tegorocznych finalistów warsztatów filmów fabularnych o tematyce historycznej.

Zapraszamy wszystkich twórców z pomysłem na film do udziału w Warsztatach Scenariuszowych Akademii Festiwalu NNW w 2023 roku. Szczegółowe informacje znajdą państwo na stronie www.akademiafilmowannw.pl.

Akademia Mediów Polonijnych. Wzmacniamy przekaz mediów polonijnych.

W czasie trwania Festiwalu NNW w Gdyni, w ramach Akademii przeprowadzane są warsztaty dedykowane dziennikarzom mediów polonijnych. Poruszamy tematy z zakresu publicystyki, reportażu, prawa autorskiego, opowiadamy o odpowiednim kadrowaniu. Mówimy o przestrzeni komercyjnej w mediach. Organizujemy wywiady i debaty online.

Część zajęć realizowana jest w formie wykładów, a część z możliwością interakcji. Wszystkie spotkania odbywają się online. Opiekunami merytorycznymi są goście i organizatorzy Festiwalu NNW m.in. dyrektor Festiwalu Arkadiusz Gołębiewski, dziennikarz Marcin Wikło, Maciej Pawlicki – producent filmowy i publicysta, Jacek Rozenek – aktor i trener personalny, Barbara Konarska – producent (dział audiowizualny), Waldemar Czechowski – reżyser i dokumentalista, Jarosław Krychowiak – producent (dział audiowizualny).

Odbiorcami warsztatów są dziennikarze lub adepci sztuki dziennikarskiej publikujący w polskich mediach za granicą. Dotyczy to zarówno dziennikarzy telewizyjnych, radiowych, prasowych, jak i grupy skupionej w mediach społecznościowych. W 2021 roku zaprosiliśmy uczestników z krajów kresowych, USA, Japonii, czy Węgier. Nie inaczej jest w tym roku.